PALE CENE LOKALA U BEOGRADU

Pored ideje i početnog kapitala, za pokretanje i vođenje biznisa je uglavnom potreban i prostor, a za prostor je vrlo važno da bude lako pristupačan ljudima, da bi ga posle prvog radije posetili i svaki idući put.

Za dobar poslovni prostor, odnosno lokal, u Beogradu je potrebno izdvojiti značajnu sumu novca, naravno ako mislimo samo na kupovinu. To ne znači ni da je cena najma mala, ali za nekoga ko planira da duže i bez trzavica ostane na jednom mestu, kupovina sopstvene nekretnine je odličan potez.

Cene zakupa lokala su zaista rasle do 2023. godine, iako su sada u odnosu na lani niže za oko 10 procenata, što ih i dalje ne čini povoljnijim u odnosu na period pre pandemije, mišljenje je Marije Grahovac iz agencije za nekretnine NađiDom.

– Međutim razlog pada interesovanja za rentiranjem lokala u centru Beograda kao i drugih većih gradova u Srbiji, ne vidimo samo u porastu cena. Jako važan faktor jeste činjenica da je danas prvi izbor zakupca maloprodajnog objekta Šoping centar. Polazi se od toga da je kupcima važan komfor pri kupovini, što znači da ne žele da gube vreme na pronalaženju parkinga i žele što veću ponudu na jednom mestu. Online prodaja koja cveta, je upravo dokaz da kupac želi što lakše da završi svoju kupovinu, rizikujući čak kvalitet svog izbora. Tu lokali u centru gube bitku, a visoke cene rente još više demotivišu vlasnika nekog manjeg pa čak i većeg biznisa da izađe ‘na ulicu’ – kaže Marija.

prekovremeno, posao, kancelarija
FOTO: PROFIMEDIA

Ona dodaje da treba imati u vidu da su lokali u centru vraćeni restitucijom bivšim vlasnicima koji često nemaju novac za adaptaciju ili vode porodične sudske sporove. Ukoliko je pak postupak restitucije još u toku, opet takav lokal nije moguće izdavati.

Marija naglašava i to da se ne sme zaboraviti da je Beograd turistički centar ovog dela Evrope i da je za turističke i ugostiteljske objekte pozicija u srcu grada jako atraktivna.

Luka Vujsić iz Kompas nekretnina pak misli da će cena lokala u centru Beograda opasti zbog novogradnje.

– Dosta njih koji u širem i užem centru Beograda pokušavaju da prodaju poslovni prostor misli da mogu da ga unovče dobro iako su lokali smešteni u starim zgradama, nisu opremljeni po nekim novijim standardima i nemaju ventilaciju kakva je neophodna za normalno funkcionisanje. Smatram da, iako su prodavci lokala bili strpljivi i čekali kako bi svoje prostore unovčili što bolje, lično očekujem da se njihova cena dodatno umanji, jer je dosta ljudi naseljeno na mestima u Beogradu koja su dalja od centra, koja su sve mnogoljudnija, pa je u tim naseljima isplativije kupiti lokal.

katanac, lokal, radnja, ključ, brava
FOTO: FILIP PLAVČIĆ

Luka takođe smatra da u poslednje vreme dosta ljudi radi onlajn tj. od kuće, te da samim tim kupovina ili najam lokala nekada nisu ni potrebni.

Primetno je svakome, ko i najmanje obrati pažnju, a pritom prolazi Beogradom, da je sve češći slučaj da se u centru grada naiđe na lokal koji ne radi. Spolja izgleda zapušteno, sa starim oglasima na vratima koji prikazuju broj telefona, ali kao što je već navedeno, sve je manje ljudi koji žele da kupuju poslovni prostor od koga neće imati dovoljno koristi. Najbolji primer po Lukinom mišljenju je strogi centar grada, gde su sve radnje i lokali načičkani u Knez Mihajlovoj, ali se u sporednim ulicama neretko može naići na lokale koji nemaju trenutnu delatnost. Prodajne cene u prestonici su trenutno visoke kao i generalno cene nekretnina, ali najjeftinije ponude za poslovne prostore iznose oko 60.000 evra, a takvih prilika je vrlo malo.

Autor: Radojko Vratonjić/kurir.rs

Foto: Shutterstock

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *