DA LI IMATE PRAVO NA NADOKNADU AKO VAM LET KASNI ?

Vremenske neprilike, bezbednosne situacije, štrajkovi radnika ili jednostavno otkazivanje leta možete uticati na vaš tok planiranog putovanja.

Obično su ovakve situacije česte tokom letnje sezone, pa nije zgoreg podsetiti se koja su vaša prava kao putnika. Evo u kojim slučajevima imate pravo na povraćaj novca od avio-kompanije sa kojom letite.

Ovo pitanje je u Evropskoj uniji regulisano Uredbom br. 261/2004 od strane Evropskog parlamenta i Saveta i može vam doneti i do 600 evra.

Naime, Uredba nalaže da su zaštićeni putnici koji:

– Lete sa aerodroma u Evropskoj uniji;

– Lete sa aerodroma koji nije u Evropskoj uniji, ali sa evropskom avio-kompanijom, koja sleće na aerodrom koji se nalazi u EU.

Takođe, putniku čiji je let otkazan trebalo bi da se da mogućnost da dobije naknadu za svoje karte ili da dobije promenu rute pod zadovoljavajućim uslovima, kao i da bude adekvatno zbrinut dok čeka kasniji let.

aerodrom
foto: Sascha Thelen dpa via AP

Kada avio-kompanija nije dužna da vam vrati novac?

Uredbom je navedeno da avio-kompanija nije dužna da vam vrati novac u slučaju vanrednih okolnosti koje nisu mogle da budu izbegnute čak i da su preduzete sve razumne mere:

– Političke nestabilnosti;

– Vremenske neprilike;

– Bezbednosni rizik;

– Neočekivani nedostatak u bezbednosti leta i

– Štrajkovi koji utiču na rad avio-prevoznika.

Avion, Avion Lolita, Džefri Epstajn
foto: MB / MEGA / The Mega Agency / Profimedia

Takođe, putnik nema pravo na kompenzaciju u slučaju da:

– je obavešten o otkazivanju najmanje dve nedelje pre zakazanog leta;

– obavešten o otkazivanju između dve nedelje i sedam dana pre planiranog vremena polaska i ponudi mu se promena rute, omogućavajući mu da pođe najviše dva sata pre planiranog vremena polaska i da stigne na krajnje odredište manje od četiri sata nakon predviđenog vremena dolaska ili

– da je obavešten o otkazivanju manje od sedam dana pre planiranog vremena polaska i da mu se ponudi promena rute, što mu omogućava da krene ne više od sat vremena pre planiranog vremena polaska i da stigne na krajnje odredište za manje od dva sata nakon predviđenog vremena dolaska.

Kada možete da dobijete i do 600 evra?

Važno je da znate i da nema naknade za kašnjenje ispod 3 sata! I to se ne računa vreme koje ste proveli na aerodromu čekajući da avion konačno poleti, već od momenta kada je poleteo i sleteo na krajnju destinaciju.

Odnosno, kašnjenje se određuje na osnovu razlike između stvarnog i očekivanog vremena dolaska na krajnje odredište, a ne od vremena polaska.

Ako je ta razlika 3 sata, možete „izvući“ ovaj novac od avio-kompanija:

Za putovanja do 1.500 kilometara, 250 evra;

Za preko 1.500 kilometara i letove između 1.500 i 3.500 kilometara možete dobiti 400 evra i

Za letove koji prelaze gore navedene kilometraže možete dobiti 600 evra.

Prilikom utvrđivanja udaljenosti, osnov će biti poslednje odredište na koje će uskraćivanje ukrcavanja ili otkazivanje leta, odložiti dolazak putnika nakon predviđenog vremena.

Šta je sa nacionalnom avio-kompanijom?

Naša nacionalna avio-kompanija primenjuje Uredbu 261/2004 Evropske unije, što znači da sve gore navedeno važi i ako putujete sa Er Srbijom.

Čija je odgovornost ako kasni čarter let?

Tokom letnje sezone ima dosta čarter letova, koje u najvećem broju slučajeva zakupljuju turističke agencije za potrebe organizovanja turističkih aranžmana.

U slučaju da ste preko agencije bukirali letovanje, a u koji je uključen i avio-prevoz čarter letom, upravo je agencija ta koju treba da kontaktirate za sve nepravilnosti koje se mogu desiti pre i tokom leta.

Aerodrom Nikola Tesla
foto: Nebojša Mandić

Organizator odgovara za saobraznost usluge, uključujući usluge koje je putniku pružilo treće lice (pružalac usluga prevoza, smeštaja, ishrane, drugih usluga u turizmu, kao i zabavnih, kulturnih, sportsko-rekreativnih ili drugih programa kojima se ispunjava slobodno vreme). Iz toga jasno proističe da je turistička agencija odgovorna i za saobraznost usluge prevoza navodi Efektiva.

U slučaju kašnjenja čarter leta, koji uzrokuje kraći boravak putnika na destinaciji, Efektiva navodi da je jasno da je došlo do nesaobraznosti turistiškog putovanja i kršenja programa putovanja, te da putnik ima pravo na srazmerno umanjenje cene, tj povraćaj dela novca, srazmerno vremenu koje je izgubio.

Aerodrom Nikola Tesla
foto: Profimedia, Dragana Udovičić, Ilustracija/Espreso.co.rs

To pravo će najpre zatražiti u pisanom zahtevu prema agenciji. Ako Turistička agencija to odbije, putnik može podneti prijavu turističkoj inspekciji zbog izmene programa putovanja, a prema članu 126. Zakona o turizmu, što je kažnjivo novčanom kaznom od 150.000 do 500.000 din.

Izvor : Espreso / Telegraf Biznis / J.J

Foto: Nebojša Mandić

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *