Ministarstvo prosvete uputilo je danas svim školama Smernice za organizaciju i realizaciju obrazovno-vaspitnog rada u osnovnim i srednjim školama u školskoj 2023/2024. godini sa posebnim naglaskom na unapređivanje vaspitnog rada sa učenicima.
Smernice su, kako su saopštili, upućene kako bi se obezbedio kontinuitet u obrazovno-vaspitnom radu i dostizanje ciljeva obrazovanja i vaspitanja, a uzimajući u obzir posledice majskih tragedija.
Osnovni cilj – razvoj ljudskih vrednosti, unapređivanje odnosa
U saopštenju resornog Ministarstva se navodi da osnovni cilj obrazovno-vaspitnog rada u narednoj školskoj godini predstavlja razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti kod učenika i unapređivanje odnosa zasnovanih na međusobnom poštovanju, saradnji i solidarnosti uz uvažavanje različitosti.
Smernicama je predviđeno da se prvi nastavni dan organizuje kroz razgovor sa učenicima kako bi se upoznali sa planom rada.
– Kao i pokrenuti zajedničke razgovore sa svim akterima školskog života, u cilju pravljenja obrazovne strategije kojom se odnosi u školi zasnivaju na poštovanju, uvažavanju, saradnji i solidarnosti – navodi se u saopštenju.
Tokom prve nedelje radionice usmerene ka negovanju empatije
Smernice predviđaju da se tokom prve nastavne nedelje (4-8.09.2023) organizuje tematska nastava, sa radionicama i drugim aktivnostima koje će biti usmerene ka negovanju empatije, vrednostima međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti.
U drugoj nastavnoj nedelji (11-15.09.2023), smernice su da nastavnici sprovode inicijalno procenjivanje u okviru pojedinačnih predmeta, programa nastave i učenja.
Nakon toga, vršiće dalje planiranje obrazovno-vaspitnog rada u skladu sa rezultatima inicijalnog procenjivanja.
Škole u obavezi da predvide samovrednovanje rada škole u prvom polugodištu
U saopštenju Ministarstva se navodi da su škole u obavezi da godišnjim planom rada predvide samovrednovanje rada škole u oblastima kvaliteta-
– Podrška učenicima i Etos ( opšta atmosfera u školi – tolerancija, osećaj zajedništva, dobri međuljudski odnosi, osećaj bezbednosti, briga o učenicima, partnerstvo sa roditeljima, dobra komunikacija i slično) – jedna je od smernica.
Pojasnili su da će se samovrednovanje realizovati u prvom polugodištu kako bi sprovođenje akcionog plana unapređivanja Podrške učenicima i Etosa realizovali početkom i tokom drugog polugodišta.
Tokom septembra procena adaptacije petaka i učenika prvog razreda srednje škole
Tokom septembra će se, kako navode, sprovesti i procena adaptacije za učenike petog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole na novu sredinu.
Dalje će se, naglašavaju oni, planirati mere podrške sa nastavnicima i učenicima.
Za učenike od 5. do 8. razreda nova slobodna aktivnost
Takođe je kreirana i nova slobodna aktivnost za učenike od petog do osmog razreda osnovne škole- Vrline i vrednosti kao životni kompas.
Nju je kreirao Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, a „u skladu sa ciljevima obrazovno-vaspitnog rada u školskoj 2023/2024 godini“.
U srednjim školama pažnja na izborne predmete
U srednjim školama će se posebna pažnja usmeriti na izborne programe kojima će se, kako smatraju u Ministarstvu, podržati razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti.
– Do kraja prvog polugodišta, škole će zajedno sa učenicima i roditeljima kreirati identitet (moto) škole tako što će definisati zajedničke vrednosti, očekivana ponašanja i ishode ponašanja u okviru škole i društva u celini, koje su u skladu sa utvrđenim identitetom – piše u saopštenju.
Dodaju da će se tokom školske godine propagirati i ohrabrivati ponašanja učenika, nastavnika i roditelja u skladu sa definisanim identitetom škole, a on će se kontinuirano obogaćivati i promovisati kako u nastavi tako i izvan škole.
Tokom cele školske godine važno dostizanje međupredmetnih kompetencija
Sastavni deo Smernica čine i pripremljeni materijali za osnaživanje škola u različitim domenima vaspitnog rada kao i modeli priprema za realizaciju tematskih dana.
– Tokom cele školske godine, u realizaciji svih nastavnih, vannastavnih i ostalih oblika obrazovno-vaspitnog rada važno je dostizanje međupredmetnih kompetencija, odgovarajućih ishoda obrazovanja i standarda kvalifikacija kod svih učenika kako bi njihovo obrazovanje ispunilo obrazovnu i vaspitnu funkciju neophodnu za uključivanje u savremeno društvo i svet rada kao i nastavak školovanja – saopštili su iz Ministarstva.
Kompletan tekst Smernica za organizaciju i realizaciju obrazovno –vaspitnog rada u školskoj 2023/2024.godini možete pogledati na sledećem linku.
Izvor : Espreso/Blic
Foto : RINA, Beta/Branislav Božić, Profimedia