OVAJ POSAO JE SIGURICA ČAK I U KRIZI

Ako ste se odlučili da započnete svoj biznis, franšiza je najsigurniji način da preživite u krizi. Iako su u startu za ovaj vid poslovanja potrebna veća ulaganja, on primaocu franšize obezbeđuje mnoge benefite i izbegavanje početničkih grešaka.

Oni koji vagaju i ne mogu da odluče da li da se u preduzetništvo upuste samostalno ili da kupe franšizu trebalo bi da znaju da je franšizno poslovanje u Srbiji sigurniji način ulaska u preduzetništvo.

U prilog tome govore statistički podaci prema kojima više od 90 odsto franšiza preživi u prvih pet godina poslovanja, dok kao samostalni preduzetnik u istom preriodu opstane samo 20 procenata.

– Onaj ko odluči da kupi franšizu, on ima podršku od onoga ko daje franšizu, i postaje timski igrač, ulazi u mrežu. Ako uzmete dobru franšizu, dobićete podršku, obuku i marketing. Platite više nego što biste uložili u početku u sopstveni biznis, ali šanse da uspete su neuporedivo veće. Franšiza je najsigurniji način da preživite u krizi, ako ste se odlučili da započnete svoj biznis – kaže za Kurir Marica Vidanović iz Privredne komore Srbije.

KORISTI ZA DAVAOCA FRANŠIZE:

  • Koristi novac primaoca franšize za brže širenje brenda
  • Ne mora da uzima kredite
  • Razvija brend bez spoljašnje kontrole i pritiska

BENEFITI ZA PRIMAOCA FRANŠIZE:

  • Veliki broj mogućnosti za izbor
  • Nedostatak znanja i iskustva nadoknađuje obukom
  • Veća verovatnoća uspeha nego u samostalnom preduzetništvu
  • Kraće vreme neophodno za pokretanje poslovanja
  • Inicijalna obuka i neprekidna podrška
  • Pomoć u pronalaženju optimalnih lokacija
  • Prodajna moć poznatog brenda i kvalitetne robe ili usluge
  • Mogućnost korištenja funkcionalnog poslovnog modela
  • Manji troškovi kroz grupne nabavke
  • Nacionalne i regionalne promotivne i marketing kampanje
  • Kontakti sa novim klijentima kroz korporativni korisnicki servis ili vebsajt
  • Kontakti sa drugim primaocima franšiza pružaju moralnu i savetodavnu podršku i pomoć u finansiranju poslovanja

Ipak, oni koji misle da je dovoljno samo da plate franšizu i da će pare od već razrađenog biznisa samo da pljušte, grdno se varaju, jer iako olakšava početak poslovanja, ona ne garantuje uspeh.

Marica Vidanović
FOTO: PRIVATNA ARHIVA

– Franšiza nije samo poslovna prilika, ona zahteva posvećenost, strpljenje i puno rada. Ne treba se zavaravati, da ste kupovinom franšize kupili sistem koji proizvodi novac za vas, bez vašeg angažmana – kaže Vidanović.

ŠTA JE FRANŠIZNO POSLOVANJE?

Franšizno poslovanje je korišćenje već profitno, proverenog poslovnog modela drugog poslovnog subjekta. To je metod distribucije, gde vlasnik proizvoda ili usluge (davalac franšize), daje mogućnost i prodaje pravo primaocu franšize da nastupa na tržištu pod njegovim prepoznatljivim imenom/brendom i da distribuira njegove proizvode ili usluge: koristi njegovo ime i znak, know-how, metod i sistem poslovanja, prednosti kroz iskustvo na tržištu, dobija obuku i putokaze profitabilnosti. Davalac franšize osigurava korisniku franšize podršku i ima određenu kontrolu nad načinom poslovanja korisnika franšize. Zauzvrat, korisnik franšize plaća davaocu franšize početnu, odnosno franšiznu naknadu i naknadu za poslovanje (royalty) za korišćenje zaštićenog imena i načina poslovanja.

Prema njenim rečima „Poštuj pravila“ je osnovna premisa franšiznog poslovanja i vrlo važna za uspeh primaoca franšize.

– Primarni savet koji PKS daje svim potencijalnim primaocima franšize jeste da pre ulaska u franšizni odnos mora tačno znati šta kupuje. Ako davalac franšize izbegava odgovore na sva postavljena pitanja, posao je sumnjiv i bolje je pronaći drugog davaoca! Drugi, takođe, važan jeste da uspeh brenda na jednom mestu ne mora značiti i njegov uspeh i na drugom, pre svakog ulaska u posao treba dobro ispitati potrebe tržišta – naglašava Vidanovićeva.

Ona dodaje da su od presudne važnosti ugovorne obaveze koje se potpisuju, jer kada se jednom potpiše Ugovor o franšizingu, na osnovu njega se sprovode sve stavke poslovanja.

– Naši ljudi ovaj ugovor vrlo površno i nedovoljno ozbiljno shvataju. Ukoliko se na početku ne uoče problemi i otklone, oni će narušavati interes primaoca za sve vreme poslovanja – kaže Vidanovićeva.

U Srbiji posluje 230 franšiza, od čega je svega 20 odsto domaćih, dok ostatak čine strani brendovi, a jedna od glavnih prepreka za razvoj ovog tipa poslovanja je nedostatak finansijskih proizvoda koji su posebno namenjeni franšizingu.

Dušica Milosavljević, vlasnica domaće franšize za edukaciju dece PRO MENS, brend – SUANPAN, ističe da odnos između davaoca i primaoca franšize mora da bude regulisan do detalja.

Dušica Milosavljević
FOTO: PRIVATNA ARHIVA

– Odnos između primaoca i davaoca franšize mora da bude „win-win“, da izbor franšize bude pravi za primaoca, kao i da sam primalac bude pravi izbor za davaoca franšize, i da su međusobni odnosi i obaveze transparentni i regulisani do detalja i u skladu sa pravnim okvirima – kaže Milosavljevićeva za Kurir.

BROJKE

230 franšizing koncepata postoji u Srbiji

3.500 maloprodajnih objekata zauzima franšizno poslovanje

30.000 ljudi zapošljava franšizing u Srbiji

Miljan Branković, regionalni medadžer franšize inostranog brenda Mail Boxes Etc. Srbija ističe da je važno franšizu prilagoditi domaćem trđištu.

Miljan Branković
FOTO: PRIVATNA ARHIVA

– Preuzeti biznis ideje uspešnog i razvijenog inostranog brenda MBE jednim delom je olakšala ulazak na tržište. S druge strane preuzimanje franšize podrazumeva i preuzimanje koncepta koji morate prilagoditi našem tržištu. Mislim da smo uspeli da pronađemo model koji daje dobar rezultat na tom polju – kaže Branković za Kurir.

Izvor : Kurir.rs

Autor: Slavica Čolić

Foto: Shutterstock

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *