KAFA ILI ČAJ: KOJI NAPITAK JE ZDRAVIJI?

Cups of hot coffee and tea with ingredients on dark background

Kafa ili čaj, oba napitka su odlični načini da započnete svoj dan. Ako volite oba pića i osećate se dobro, nema razloga da više volite jedno od drugog.
Ako želite da pijete jedan od njih češće od drugog iz zdravstvenih razloga, evo nekoliko faktora koje treba uzeti u obzir.

Kofein u kafi u poređenju sa čajem

Čaj sadrži manje kofeina od kafe. Domaća kafa sadrži u proseku 92 miligrama kofeina po šolji od 250 ml. U međuvremenu, 250 ml crnog čaja sadrži oko 47 miligrama kofeina, dok 250 ml zelenog čaja sadrži približno 29 miligrama kofeina.

Konzumiranje do 400 miligrama kofeina dnevno se smatra sigurnim za većinu odraslih — i to može doneti neke zdravstvene koristi. Kofein može povećati energiju i koncentraciju, a umereno konzumiranje istog može smanjiti rizik od depresije, Parkinsonove bolestifibroze jetre, srčanih bolesti i određenih karcinoma.

Međutim, konzumiranje previše kofeina može vam stvoriti osećaj anksioznosti. Takođe može izazvati nesanicu kod nekih ljudi ako piju kofeinska pića prekasno tokom dana. Stimulans takođe može izazvati zavisnost.

Zbog visokog sadržaja kofeina, kafa vam može dati brži nalet energije, ali čaj sadrži L-teanin, koji u kombinaciji sa kofeinom može vam pomoći da duže ostanete mentalno aktivni.

Drugim rečima, kafa deluje snažno i brzo, ali čaj može dati sporiju i stabilniju energiju.

Antioksidanti

Antioksidanti su supstance koje pomažu u smanjenju upale i sprečavaju oštećenje ćelija u telu uzrokovano slobodnim radikalima.  Slobodni radikali su plutajuće molekule nastale varenjem hrane ili izlaganjem zagađenju, zračenju i drugim stresorima.

Kafa i čaj sadrže različite vrste antioksidanata, ali oba sadrže specifične polifenole. Količina može varirati u zavisnosti od načina obrade ili pripreme pića.

Pregled studija o kafi, čaju i alkoholnim pićima poput crnog vina iz 2013.godine primećuje se da espresso ima najveću antioksidativnu aktivnost, ali druga uporedna studija sličnih pića iz 2022. godine sugeriše da zeleni čaj pobeđuje na ovom takmičenju.

Zaključak: i kafa i čaj sadrže jedinjenja koja mogu pozitivno uticati na vaše zdravlje. Zbog toga biste mogli imati značajne koristi od konzumiranja širokog spektra kofeinskih napitaka.

Prevencija bolesti : šta je bolje, kafa ili čaj ?

Budući da sadrže antioksidante, čaj i kafa imaju zaštitna svojstva — čak i ako ne sadrže kofein.

Redovna konzumacija čaja povezana je sa smanjenim rizikom od brojnih hroničnih bolesti, uključujući bolesti srca, moždanog udara i određenih vrsta raka, posebno raka usne šupljine i digestivnog trakta.

Kafa je takođe dobra za zdravlje. Opšta analiza 201 meta-studije pokazala je da je redovna konzumacija kafe povezana sa manjim rizikom od smrtnosti iz širokog spektra uzroka, uključujući kardiovaskularne bolesti i neurološke, metaboličke i jetrene bolesti. Takođe kofein je povezan sa smanjenim rizikom od razvoja leukemije, raka prostate, endometrijuma i kože.

Naravno, ne treba se oslanjati samo na čaj ili kafu za prevenciju bolesti, ali istraživanja pokazuju da oni mogu biti korisna komponenta zdrave, uravnotežene ishrane.

Neželjeni efekti kafe i čaja

Gore pomenuta sveobuhvatna studija naglašava vezu između konzumacije kafe i komplikacija trudnoće, poput male porođajne težine i gubitka trudnoće u drugom i trećem tromesečju. Takođe se pominje značajna veza između konzumacije kafe i rizika od preloma kostiju kod žena, ali ne i kod muškaraca.

Prema sistematskom pregledu u časopisu Clinical Epidemiology, rizik od konzumiranja kafe tokom trudnoće potiče od sadržaja kofeina u njemu. To se takođe može odnositi na visoke doze čaja sa kofeinom. Američki koledž akušera i ginekologa izveštava da konzumiranje kofeina manje od 200 miligrama dnevno (ekvivalentno oko dve šolje domaće kafe) ne povećava rizik od pobačaja. Međutim, veza između unosa kofeina i male porođajne težine ostaje neizvesna.

Studija sprovedena u kompaniji Osteopolos International takođe je otkrila povećan rizik od preloma kostiju kada žene piju više od 4 šolje kafe dnevno. Ako ste u riziku od osteoporoze, vredi imati na umu ovu vezu.

Ostali uobičajeni neželjeni efekti konzumiranja previše kofeina (iz bilo kog izvora) uključuju nervozu i nesanicu.

Dodaci u kafi ili čaju

Jedan od najvažnijih načina na koji čaj ili kafa mogu uticati na vašu ishranu zavisi od toga šta dodate svojim pićima.

Šećer, slatka pavlaka, mlečni proizvodi ili alternativna mleka i zaslađivači mogu uticati na vaše zdravlje i ukupan unos kalorija, posebno ako ih konzumirate svaki dan.

Ako vam zaslađivač ili određena vrsta mleka daju slabost — ili ako vaš lekar veruje da mogu doprineti određenim zdravstvenim komplikacijama — možda ćete imati dobar razlog da razmislite o isprobavanju nekih alternativnih opcija.

Ako vam je jutarnja kafa sa malo šećera i slatke pavlake omiljeno jelo tokom dana, to neće poremetiti vašu ishranu. Naravno, umerenost je glavna stvar. Ako pijete pet šoljica dnevno sa puno šećera, imate dobar razlog da razmislite o njegovom uticaju na vaš energetski bilans.

Zaključak: kafa ili čaj ?

Ako ste radoznali, ohrabrujemo vas dublje zaroniti u neke od studija pomenutih u ovom članku. Ali ako ujutru samo uživate u povećanju energije, budite sigurni da i čaj i kafa mogu biti dobri za vas.  Izaberite ono piće koje vam se najviše sviđa i pijte ga u razumnim dozama.

Izvor: Aleksandra Burlakova, Lepota i zdravlje

Foto: Lepota i zdravlje

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *