OBJAVLJENA DVOJEZIČNA SRPSKO-ENGLESKA NAUČNA STUDIJA O JASENOVCU

Inspirisani stvarnim i tragičnim događajima koji su se odigrali u sistemu koncentracionih i logora smrti…

Objavljena je reprezentativna dvojezična srpsko-engleska naučna studija naše istaknute istoričarke umetnosti Jelene Erdeljan, redovne profesorke Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, pod naslovom „Slike monahinje Marije: Sveti novomučenici jasenovački u svetlosti Vaskrsenja“, saopštili su iz Muzeja žrtava genocida.

Recenzenti ove naučne studije su istoričarka umetnosti Sara Ofenberg sa Univerziteta Ben-Gurion u Negevu, u Izraelu, istoričar i muzejski savetnik u Muzeju žrtava genocida Dragan Cvetković, te grafičar i kustos u Muzeju žrtava genocida Nikola Radosavljević.

Objavljivanje ove publikacije omogućili su Ministarstvo kulture, Telekom Srbija i Fondacija Muzeja žrtava genocida.

Monografska publikacija, kao prva koja sadrži i integralno svedočanstvo monahinje Marije (Antić), pripadnice monaške obitelji srpskog pravoslavnog manastira Rođenja Svetog Jovana Krstitelja u Jasenovcu (Eparhija pakračko-slavonska), time je obogaćena neposrednim iskustvom molitve, postojanja i stvaralaštva na najstradalnijem mestu za srpski narod u celokupnoj njegovoj istoriji.

Publikacija je inspirisana snagom i lepotom radova monahinje Marije u kojima se mešaju ikonopisačke tradicije sa naivom i elementima stripa i grafike Dalekog istoka te srastaju tragedija svih jasenovačkih žrtava i obnovljeni život današnjeg manastira brišući granicu između Neba i Zemlje.

Inspirisani stvarnim i tragičnim događajima koji su se odigrali u sistemu koncentracionih i logora smrti NDH u Jasenovcu radovi monahinje Marije jesu ikonične predstave i savremeni svedok vremena i područja koje je i dalje mesto bola, stradanja, patnje i sećanja.

Nebeska dimenzija radova, citati iz Starog i Novog zaveta, molitve iz službe jasenovačkim novomučenicima, koji su deo publikacije, najpotresnije su svedočanstvo o Jasenovcu kao najvećem gubilištu srpskog naroda sa najmanje 115 velikih masovnih grobnica i neznanim mnoštvom rasutih manjih grobnica.

Radove je izvela autorka koja je monahinja, a ne školovani likovni umetnik. Stoga je u ovom slučaju umetnost iskorišćena kao pojam i svojevrsni kanal za sprovođenje duhovne i univerzalne, skoro pa božanske misli kako bi se ona otelotvorila u radovima monahinje Marije.

Izvor : B92

Foto : oksana.perkins/Shutterstock

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *